Administracja publiczna
Administracja publiczna – stanowi całokształt struktur organizacyjnych w państwie oraz ludzi zatrudnionych w tych strukturach spełniających zadania publiczne, zbiorowe i indywidualne.
Administracja publiczna dzieli się na:
- administracja rządowa, dzieląca się, ze względu na zakres jej działania,
- centralną (Prezes Rady Ministrów, Rada Ministrów, ministrowie oraz centralne organy administracji rządowej) ;
- terenową (wojewoda i służby działające regionalnie). Organy administracji rządowej centralnej obejmują swoim zasięgiem całe terytorium kraju, natomiast organy administracji rządowej terenowej działają tylko na ściśle określonym terytorium.
- administracja państwowa, nie podlegająca rządowi. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Sądownictwa czy Narodowy Bank Polski.
- administrację samorządową trzech szczebli – gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego.
Samorząd terytorialny – informacja ogólna
Jednostka samorządu terytorialnego to wspólnota mieszkańców zamieszkująca określone terytorium. Samorząd to nie tylko radni albo urząd, lecz wszyscy obywatele, którzy tworzą z mocy prawa wspólnotę i względnie samodzielnie decydują o realizacji zadań wynikających z potrzeb tej wspólnoty na danym terytorium.
W Polsce od 1998 r. obowiązuje trzystopniowy samorząd terytorialny – gmina, powiat, województwo.
- Każda z jednostek samorządu terytorialnego jest wspólnotą niezależną od innej, którą z mocy prawa tworzą zamieszkujący jej teren obywatele.
- Jednostki samorządu terytorialnego działają w granicach prawa. Oznacza to, że prawo reguluje zakres realizowanych przez nich zadań, sposób wydatkowania środków publicznych, zasady współpracy z innymi podmiotami.
- Każda jst wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną,
- Samodzielność jst podlega ochronie sądowej
Mieszkańcy mają wpływu na sposób sprawowania władzy, stanowienie prawa, kierunki rozwoju wspólnoty poprzez udział w wyborach powszechnych i wybór swoich reprezentantów do organów
- organ stanowiący – rady gminy (Rada Miasta) i
- organ wykonawczych – wójta, (Prezydent Miasta)
Działania organów samorządu terytorialnego są jawne. Ograniczenie jawności może wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów obejmuje w szczególności:
- prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje organu stanowiącego posiedzenia jego komisji,
- dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów i komisji rady.
Samorząd podstawy prawne, zadania
Miasto Gdańsk jest gminą na prawach powiatu.
Funkcje organów w miastach na prawach powiatu sprawuje:
- rada miasta – organ uchwałodawczy
- prezydent miasta – organ wykonawczy
Organy wybierają mieszkańcy w wyborach bezpośrednich i powszechnych
Podstawą prawną działania gminy i gminy na prawach powiatu jest ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i ustawa o samorządzie powiatowym.
Tak więc Gdańsk jest gminą, ale realizująca również zadani powiatu.
Gminę jest podstawową i najważniejszą jednostką samorządu terytorialnego zaspakajającą potrzeby mieszkańców.
Do jej zadań, zgodnie z Konstytucją RP, należą wszystkie zadania nie zastrzeżone przez ustawodawcę dla innych stopni jednostek samorządu terytorialnego. Mieszkańcy zamieszkujący określone terytorium tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową czyli przez gminę należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Zadania własne gminy w szczególności obejmują sprawy dotyczące:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
- gminnego budownictwa mieszkaniowego,
- edukacji publicznej,
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- cmentarzy gminnych,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
- promocji gminy,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Zadania powiatu
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, których celem jest wyrównywanie szans i zaspakajanie potrzeb mieszkańców powiatu w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- wspierania osób niepełnosprawnych,
- transportu zbiorowego i dróg publicznych,
- kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
- kultury fizycznej i turystyki,
- geodezji, kartografii i katastru,
- gospodarki nieruchomościami,
- administracji architektoniczno-budowlanej,
- gospodarki wodnej,
- ochrony środowiska i przyrody,
- rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
- ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
- przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- ochrony praw konsumenta,
- utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- obronności,
- promocji powiatu,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej, z zakresu właściwości powiatu lub województwa na podstawie porozumienia zawartego z organami administracji. lub jednostkami samorządu terytorialnego. Wówczas gminie przysługują środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań.
Zadania Rady Miasta Gdanska (ale też innych rad gminy)
Do wyłącznej właściwości Rady Miasta Gdańska należy:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta,
- uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnym i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Pracami rady gminy kieruje wybrane z jej grona przewodniczącego i wiceprzewodniczący. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Rada gminy w sprawach należących do jej kompetencji podejmuje uchwały. Szczególnymi rodzajami uchwała są akty prawa miejscowego, których zakres uregulowań określają ustawy.
Wójt, czyli Prezydent Miasta Gdańska
Organem wykonawczym gminy jest wójt. Natomiast w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dlatego ilekroć w opracowaniu użyte zostanie słowo wójt należy przez nie rozumieć również burmistrza i prezydenta
Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy, odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.
Do zadań wójta należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Decyzje wójta, nie dotyczące spraw indywidualnych, wydawane są w formie zarządzeń.
Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy, któremu nadaje regulamin organizacyjny. W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.
Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy. Gospodarka finansowa gminy jest jawna, a wójt informuje mieszkańców gminy o kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
Nadzór nad działalnością organów Gdańska (Prezydenta i Rady Miasta)
Nadzór nad działalnością gminy sprawuje Prezes Rady Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminy tylko w przypadkach określonych ustawami. Nadzór nad wykonywaniem zadań gminy sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o których mowa można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyrażą pisemną zgodę.
Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.